Projekt Joanny Malinowskiej „20 spojrzeń" jest alternatywną witryną świąteczną, paradoksalnym eksperymentem etnograficznym. Wsłuchując się wielokrotnie w utwór Oliviera Messiaena „20 spojrzeń na Dzieciątko Jezus", Malinowska postanowiła skonfrontować tradycję z dwudziestowiecznym modernizmem.
Powtórzenie „barbarzyńskiego walenia w klawiaturę" w Witrynie jest próbą celebracji fascynującego obłędu francuskiego kompozytora, aranżacją spotkania nieharmonicznej i atonalnej muzyki z bohaterem innej epoki.
Joanna Malinowska realizuje prace wideo, tworzy instalacje oraz sztukę performance. Ważną rolę w jej twórczości odgrywa muzyka, w tym szczególnie dzieła XX-wiecznych awangardowych kompozytorów odczytywane na nowo, zderzane z odległymi narracjami czy odmiennymi kontekstami kulturowymi. Podobnie istotny jest wątek etnograficzny, kwestionowanie jednoznacznego odczytania tożsamości kulturowej, a także umieszczenie jej w innym, złożonym kontekście współczesności.
W pracy pokazywanej na wystawie New New Yorkers (CSW Zamek Ujazdowski, 2004), a także podczas pierwszego Biennale Sztuki Współczesnej w Moskwie (2005), artystka wykorzystała motyw stereotypowej pracy sprzątaczki, którą często podejmują się z braku innych perspektyw imigranci z Europy Wschodniej. W ogłoszeniu, które zamieściła w magazynie New York Review of Books zaoferowała sprzątanie w zamian za wykład akademicki, najchętniej z filozofii. Powstałe wideo przedstawia artystkę, która odkurza, czyści i zmywa, słuchając jednocześnie wykładów właścicieli mieszkań i odegranego koncertu fortepianowego. Punktem wyjścia trzyczęściowego projektu In Search of the Miraculous, Continued…, prezentowanego w ubiegłym roku w Galerii Okna w CSW Zamek Ujazdowski, była niezrealizowana trylogia holenderskiego artysty Basa Jana Adera, który zaginął podczas próby przepłynięcia oceanu w 1975. Pierwsza jego część to zapis wideo zaaranżowanej sytuacji na nowojorskiej ulicy, gdzie mijającej znanego polskiego pianistę Piotra Anderszewskiego, eleganckiej kobiecie wysypują się z torby pomarańcze. Anderszewski nieświadomy filmowanej z ukrycia mistyfikacji, pomaga je zbierać. Wydarzenie, bardzo filmowe i narracyjne, to jakby nowa wersja klasycznego kobiecego tricku upuszczonej chusteczki, zaplanowane jednak w każdym szczególe, co zobaczyć można na przygotowanym wcześniej storyboardzie – planie akcji. Następuje tu zderzenie przypadku i ściśle kontrolowanego scenariusza, przy czym trudno do końca wyznaczyć ich granice. W części drugiej przenosimy się do kanadyjskiej Arktyki, gdzie pośród lodowej pustki rozbrzmiewają z zasilanego energią słoneczną magnetofonu Wariacje Goldbergowskie Bacha grane przez Glenna Goulda. Trzecia część powraca do Nowego Jorku, gdzie w metrze odtwarzany jest słynny utwór Johna Cage'a 4'33''. Z kolei wideo Arctic Elvis, prezentowane w CSW Zamek Ujazdowski podczas tegorocznej wystawy Manipulacje. O ekonomii kłamstwa jest rezultatem podróży na Baffin Island śladami Franza Boasa, jednego z pierwszych antropologów badających kulturę Eskimosów. Bohaterem filmu jest Jimmy Echo, sobowtór Elvisa Presleya.
Joanna Malinowska (1972, Gdynia) studiowała na Rutgers State University Of New Jersey oraz Yale University, New Haven, USA. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Jej prace prezentowane były na indywidualnych wystawach w Nowym Jorku (m.in. Umanaqtuaq, Venetia Kapernekas Gallery, 2007; SHIT HAPPENS / In Search of The Miraculous, Continued…, Canada, 2006) oraz w Warszawie (In Search of The Miraculous, Continued…, Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006). Brała udział także w wystawach zbiorowych, m.in. w Parcours 1, KG Freiraume (Salzburg, Austria, 2007); Come On Pilgrim (CCS Bard College, Annandale-on-Hudson, Nowy Jork, 2007); Manipulacje. O ekonomii kłamstwa (CSW Łaźnia, Gdańsk, 2006 / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2007); Polyphony of Images (Konsulat Generalny RP, Nowy Jork, 2006); e-Flux Video Rental (Kunst-Werke, Berlin) oraz w I Biennale Sztuki Współczesnej w Moskwie (2005).
17 grudnia 2007 – 20 stycznia 2008
Witryna, plac Konstytucji 4, Warszawa
Wernisaż: 17.12, poniedziałek, godz. 19.00
IQ InfoQltura 2016