„Tańcząc Sarę Kane” Teatru Bretoncaffe to pierwsza w Polsce całościowa wizja twórczości Sary Kane zrealizowana w unikalny sposób - poprzez teatr tańca. Ciało pełni szczególną rolę w dramatach Sary Kane: piętnowane, poniżane, gwałcone, okaleczane i zabijane – zdaje się być ślepym narzędziem i ofiarą zrozpaczonego umysłu.
Zawiera się w tym szczególny akt negacji. Z tych właśnie względów taniec i teatr ciała wydają się wyjątkowo ciekawym środkiem do nowego odczytania twórczości Sary Kane.
Twórcy spektaklu potraktowali dramaty Sary Kane jako jeden wielowymiarowy tekst, stanowiący drastyczną, przepojoną bólem wizję świata. Warstwa słowna twórczości autorki „Psychosis 4.48 ” została świadomie pominięta, podobnie jak estetyka uprawianego przez nią teatru okrucieństwa. Istotą dramatów Kane jest rozdarcie bohaterów, towarzyszący im dualizm stanów i pojęć: miłość/nienawiść, łaknienie/niezaspokojenie, sens/pustka. Dualizm ten w spektaklu „Tańcząc Sarę Kane” został przeniesiony w przestrzeń doświadczenia ciała. Zamiarem twórców było ukazanie niezwykłej zdolności ciała do transgresji i transformacji różnych stanów psychicznych, bolesnych wewnętrznych konfliktów w nową wyzwalającą jakość. Ciało jest misterium, poprzez które dokonuje się akt odrodzenia. Dzięki tej perspektywie wiele motywów z dramatów autorki „Oczyszczonych” zyskało dodatkową siłę wyrazu i nowy sens dramaturgiczny. „Ciało i dusza nigdy nie będą jednością” – mówi Sarah Kane w „Psychosis 4.48” „Ciało i dusza to jedno” – deklarują autorzy spektaklu. Sławomir Krawczyński, reżyser spektaklu: „Naszym celem było przeniknięcie do istoty twórczości Sary Kane, do tej sfery doświadczenia, która jest jak sen poprzedzający słowa. Sen, z którego narodzili się “Zbombardowani” i “Oczyszczeni”. Chcieliśmy ujrzeć bohaterów Kane w bardziej esencjonalnym wymiarze, jako ludzi odartych ze słów, w ich podstawowych impulsach i dążeniach. Realizacja tej koncepcji była możliwa dzięki zastosowaniu technik pracy z psychologii zorientowanej na proces. Okazały się one niezwykle wartościowym narzędziem zarówno analizy, jak i kształtowania postaci”. Cały projekt został zrealizowany w oparciu o metodologię pracy z procesem i stanowi okontynuację zainicjowanego dwa lata temu projektu badawczego pod nazwą „Taniec śniącego ciała”, którego celem jest wprowadzenie do praktyki teatralnej idei i metod psychologii zorientowanej na proces. Twórcą tego kierunku psychologii jest światowej sławy psychoterapeuta Arnold Mindell. W jego koncepcjach znaleźliśmy wielki potencjał dla twórczej, artystycznej pracy z ciałem. Spektakl „Tańcząc Sarę Kane” jest kolejnym krokiem i nowym doświadczeniem w ramach tego długofalowego projektu artystyczno-badawczego.
Twórcy projektu:
Wykonawcy: Ewa Jaros, Anita Wach, Przemysław Wasilkowski, Tomasz Wygoda Sławomir Krawczyński – reżyseria Agnieszka Wróblewska – warsztaty z psychologii zorientowanej na proces Tomasz Teodorczyk – konsultacje z psychologii zorientowanej na proces Anna Godowska – współpraca artystyczna Muzyka – Lech Rowiński Kostiumy – Marta Rowińska Produkcja – Stowarzyszenie Scena 96, Teatr Wytwórnia
Spektakl zrealizowano dzięki dotacji Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy Premiera „Tańcząc Sarę Kane” Teatru Bretoncaffe 13-16 grudnia, godz. 20.00 Teatr Wytwórnia w Warszawie.
Teatr Bretoncaffe został założony w 2001 roku w Warszawie przez trójkę artystów: Annę Godowską, tancerkę i choreografa, Sławomira Krawczyńskiego, dramaturga i reżysera oraz Dominika Strycharskiego, muzyka i kompozytora. W 2003 r. do zespołu dołączyła Anita Wach.
Teatr Bretoncaffe w swojej twórczości łączy choreografię z aktorstwem, ruch z muzyką, a tekst z projekcja multimedialną. W pracy artystycznej poszukuje przede wszystkim procesów ukrytych za fasadami oczywistości. Począwszy od 2004 roku zespół systematycznie pracuje nad własną techniką pracy z ciałem, czerpiąc wiele inspiracji z psychologii zorientowanej na proces, której twórcą jest Arnold Mindell, autor słynnej „Pracy ze śniącym ciałem”. Teatr Bretoncaffe należy do nurtu teatrów niezależnych. Współpracuje z wieloma artystami oraz instytucjami, wśród których wymienić należy: Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Ośrodek Działań Twórczych, Stowarzyszenie Tancerzy Niezależnych, Stowarzyszenie Scena 96, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki.
Rezerwacja: 0 22 741 23 05, rezerwacja@teatrwytwornia.pl;
Kontakt: Kinga Sochacka Promocja i kontakt z mediami tel. 0 693 58 40 70 teatrawytwornia_info@o2.pl