Laboratorium Dramatu rozpoczyna 1 października sztuką „Dom matki” Jarosława Jakubowskiego czytania aktorskie dramatów.
W tym roku obok sztuk współczesnych autorów, zajmiemy się zaniedbaną klasyką światową i zapomnianym dramatem polskim XX wieku. Po każdym czytaniu odbędą się dyskusje prowadzone min. przez psychologów, filozofów, polityków, literaturoznawców i psychiatrów.
Przez trzy miesiące przedstawione zostaną sztuki w trzech cyklach:
1. „Młodzi Sceptyczni” - nowy dramat polski. Sztuki przed prapremierą, wyłonione podczas prowadzonego przez Laboratorium programu „Lektor”.
2. „Walka z lękiem” - polski dramat XX-wieczny. Ważne, lecz zapomniane, teksty polskich autorów.
3. „Cała nieśmiertelność” - wybitne lecz rzadko wystawiane dzieła dramaturgii światowej.
Cykl „Młodzi Sceptyczni” jest kontynuacją czytań nowego polskiego dramatu, których 38 edycji odbyło się już w LD. Tym razem wszystkie sztuki zostały wybrane z propozycji nadesłanych w ramach programu „Lektor”, który LD prowadzi od dwóch lat. Program polega na otwarciu Laboratorium dla autorów z całej Polski, poprzez możliwość nadesłania swojego tekstu i uzyskania opinii na jego temat, opracowanej przez grupę lektorów z LD. Najlepsze teksty zostają poddane próbie czytania aktorskiego. Cykl czterech utworów pokazuje to, co dla młodych polskich autorów na początku XXI w. jest najbardziej charakterystyczne – wielki sceptycyzm i maskowana brutalnością wrażliwość.
Cykl „Walka z lękiem” to próba powrotu do tych polskich dramatów, które zostały napisane w poprzednim wieku, a z jakichś – różnych w każdym przypadku – względów, nie były często po 1945 wystawiane i przez to nie przedarły się do szerszej świadomości. Każdy z nich niesie ważne przesłanie i jest ciekawy dramaturgicznie. Począwszy od lat 20. - kiedy powstała pierwsza sztuka z cyklu, poprzez lata 40. - czas powstania „Orfeusza”, z którego strawestowany cytat określa cały cykl, poprzez „Zegary” napisane w latach 60. - autorom towarzyszy poczucie lęku i niepewności, te uczucia tak charakterystyczne dla XX wieku.
Cykl „Cała nieśmiertelność” prezentuje zapomniane w Polsce dramaty światowe, które były istotnymi zjawiskami teatralnymi w czasie gdy powstały, lecz od dawna pozostają nieobecne na polskich scenach. Pokazują ludzi zmagających się z granicznymi przeżyciami. Bohaterami wybranych sztuk są jednostki postawione w sytuacjach ekstremalnych, których współczesny człowiek nie doświadcza w takim wymiarze. Jednak pytania, które te sytuacje rodzą, są nadal w naszym – choć mniej spektakularnym - życiu, obecne.
Prezentację wszystkich trzech cykli łączy wspólny cel: zwrócenie uwagi reżyserów, dramaturgów, aktorów, krytyków – ludzi teatru – na zapomniane, wartościowe teksty oraz zaprezentowanie nowych. Wszystkie one bowiem mają tę wspólną cechę, że w centrum swego zainteresowania stawiają człowieka i podstawowe problemy, które on wciąż na nowo rozstrzyga. Cykl czytań jest też etapem wstępnym warsztatów dramaturgicznych w Laboratorium Dramatu. Chcemy, by poniedziałkowa scena LD była szkołą warsztatu, miejscem spotkań i konsolidacji środowiska dramaturgów.
Czytania będą odbywały się według ustalonej formuły. Zawsze w poniedziałek, o godz. 19.00 rozpoczynają się krótkim wstępem dotyczącym sztuki i autora. Po tym wprowadzeniu aktorzy czytają tekst sztuki. Po czytaniu odbędzie się dyskusja z moderatorem (zaproszonym specjalnie do każdej sztuki).
1. października 2007, 19.00 - „Dom matki”
„Dom matki” to studium obcości jaka rodzi się między najbliższymi i próba dojścia jej przyczyn. Wydaje się, że tkwią one w indywidualnych przeżyciach, z pozoru banalnych, lecz w efekcie brutalnie niszczących psychikę ludzką. Sztuka otwiera cykl „Młodzi Sceptyczni” czyli nowy dramat współczesny.
Autor: Jarosław Jakubowski ur. 1974 r. w Bydgoszczy. Poeta, prozaik, dziennikarz. Absolwent politologii na Uniwersytecie Gdańskim. Autor tomów wierszy: „Wada wymowy” (1996), „Kamyki” (1998), „Marta” (2001), „Wyznania ulicznego sprzedawcy owoców” (2003, wyróżnienie w konkursie na „Bydgoską Książkę Roku”), „Wszyscy obecni” (2006), „Pseudo” (2007). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Publikuje m.in. w „Toposie” i „Frondzie”. Jego tekst „Bez prawej nogi” opublikowany w „Gościu Niedzielnym” (nr 23 z 10.06.2007) wywołał żywą dyskusję z udziałem m.in. Dariusza Nowackiego i Wojciecha Wencla. W przygotowaniu jest jego debiutancki tom opowiadań pt. „Potwór”, a także poemat dygresyjny pt. „Ojcostych”. Żonaty, dwoje dzieci. Mieszka w Koronowie na Pomorzu.
Reżyser: Krzysztof Jaworski, jego wcześniejsze prace to m.in. „Disco Pigs” E. Walsha w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, „Paw królowej” D. Masłowskiej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. W LD reżyserował „Sztukę mięsa” J. Papisa.
Moderator: Krzysztof Jedliński doktor medycyny, psychiatra i psychoterapeuta.