Era Jazzu ma „ dobrą rękę” do prezentacji w Polsce artystów, którzy zyskując ogromną popularność i uznanie w Ameryce, są stosunkowo mało znani na naszym rynku. To właśnie w ramach Ery Jazzu po raz pierwszy w Pol-sce zaprezentowali się m.in. legendarni saksofoniści Steve Lacy, Lee Konitz, wokalny kwartet The New York Voices, genialni pianiści Jacques Loussier i Jacky Terrason, słynny Oregon.
Ale szczególnie ważne i entuzja-styczne przyjęte były koncerty wielkich wokalistek jazzu : Abbey Lincoln, Patricii Barber, Dianne Reeves. Także i tym razem zaproszenie – na jedyny koncert Polsce – przyjęła słynna amerykańska wokalistka Nnenna Freelon – bodaj jedna z najważniejszych artystek dzisiejszego jazzu.
Gdyby miarą uznania i popularności były tylko przyznawane wokalistce prestiżowe nagrody, to z pewnością Nnenna Freelon należy do rekordzistek: sześciokrotne nominacje do Grammy Awards, najważniejsza dla wokali-styki jazzowej „ Ella Award ”, laur „ Billie Holiday Award ”przyznawany przez Academie Du Jazz oraz nobilitująca wszystkie śpiewaczki -słynna „Soul Train Award ” pozwalająca określać wokalistkę mianem „ Lady of Soul ”.
Nnenna Freelon należy do wąskiej grupy nowoczesnych wokalistek jazzu, które ( podobnie , jak np. Dianne Schuur, Vanessa Rubin czy Dianne Reeves ) niezwykle konsekwentnie realizują swoją muzykę. Mimo, że nie uczestniczą zbyt nachalnie w jazzowym businessie, to każdy ich koncert i nagranie uważnie omawiane jest przez krytyków i oklaskiwane przez publiczność.
Nnenna Freelon swój kunszt wokalny opierała początkowo wzorując się na brzmieniu grup wokalnych ( takich, jak np. The Stylistics czy The Spinners ) ; później , gdy warsztat wokalny był już znamienity, coraz częściej utoż-samiała swój śpiew ze stylistyką feelingu legendarnej bluesmanki Odetty, afrykańskiego swingu Miriam Makeby, czy wielkich wokalistek jazzu : Niny Simone, Abbey Lincoln, Elli Fitzgerald i Sarahy Vaughan. Jako dyplomo-wana wokalistka ( absolwentka prestiżowego Simmons College w Bostonie) zrezygnowała jednak na kilka sezo-nów z kariery estradowej ( pracowała nawet w administracji bostońskiego szpitala ), ale okazjonalnie zapraszana bywała do współpracy z zespołami wybitnych jazzmanów Billy’ego Taylora, Yusefa Lateefa i Toshiko Akiyoshi. W 1990 w czasie jej recitalu na Southern Arts Federation Forum w Atlancie spotkała Ellisa Marsalisa, który zauroczony śpiewem artystki zarekomendował ją słynnemu producentowi Columbia Records, George’owi Butle-rowi ( który wciągał do swojej „ trzódki Young Lions ” nowych, młodych jazzmanów). W tej ekskluzywnej grupie – obok Brandforda Marsalisa, Harry’ego Connicka i Wyntona Marsalisa znalazła się także wokalistka – Nnenna Freelon ! Praca dla Columbia Records pod bacznym okiem producenta Butlera zaowocowała wielkim wydarze-niem artystycznym :albumem „ Heritage ” zrealizowanych z tak doborowymi jazzmanami, jak pianista Kenny Barron i basista Christian McBridge. Sukces debiutanckiego albumu stał się natychmiast przepustką do wielkie-go, jazzowego świata. Producenci nowojorskiego koncertu Ray’a Charlesa, George’a Bensona i Ala Jarreau zabiegali o udział N. Freelon jako równorzędnej gwiazdy wieczoru.
Mając na koncie kilka bestsellerowych płyt oraz liczne koncerty w prestiżowych salach koncertowych Ameryki i Europy jest dzisiaj niekwestionowaną i najważniejszą wokalistką współczesnego jazzu, a jej koncerty stały się znaczącymi epizodami w historii muzyki rozrywkowej. Sama Nnenna Freelon jest ikoną wokalnego jazzu i artyst-ką bodaj najczęściej w USA nagradzaną i podziwianą ; kiedy w 2001 roku z sześcioma nominacjami sięgała po prestiżowe Grammy Award publiczność zgromadzona w Staples Center w Los Angeles zgotowała zaskoczonej artystce owacje na stojąco. Mając na uwadze, że na sali zgromadził się blisko 20-tysieczny, elitarny świat ame-rykańskiego show-biznesu, gest ten był niezwykle wymowny. Kilka lat później kolejna nominacja Grammy ( „ Best Jazz Vocal Performance ” ) za album „ Blueprint of a Lady ” gruntowała już tylko pozycję wokalistki na jaz-zowym firmamencie i uruchamiała lawinę nagród ( Eubie Blake Award) , wyróżnień ( np. Soul Train Award) oraz niekończących się zachwytów. Krótka trasa koncertowa w Europie oraz jedyny w Polsce koncert w warszawskiej Sali Kongresowej jest dla artystki kolejny, artystycznym wyzwaniem.
Sala Kongresowa