Merlin to historia oparta na motywach legend arturiańskich - jednego z najważniejszych mitów europejskich. Opowieść o świętym Graalu to kanon, do którego odwołujemy się, ale w który przestaliśmy wierzyć. Kanon, który kształtował oblicze Europy. Jest on źródłem archetypów: honoru, wiary, wierności, miłości.
Mitem, który stanowi wzór postaw dobrego rycerza, władcy, chrześcijanina. Dorst pokazuje Europę ukształtowaną przez doświadczenie I i II Wojny Światowej, totalitaryzm, masową zagładę, Europę pustoszejących kościołów, równouprawnienia i parad miłości. W tym świecie mit stracił znaczenie. W adaptacji sztuki realizowanej na scenie Teatru Studio Duda-Gracz opowiada historię o śmierci legendy. Pokazuje upadek mitu. Konflikt sacrum i profanum. Dramat został napisany w 1981 roku
Tankred Dorst urodził się w 1925 roku w Turyngii. Mieszka i pracuje w Monachium. Pierwszy dramat napisał w wieku 12 lat. Sławny stał się w 1968 dzięki sztuce Toller. Przez całą jego twórczość przewija się temat związków sztuki z polityką. W latach 80. zainteresowały go wątki mitologiczne i baśniowe. Adaptował na scenę bajki braci Grimm. W tym czasie zaczął pracę nad dziełem swego życia: cyklem dramatów i scenariuszy filmowych pod wspólnym tytułem Dorothea Merz. Saga obejmująca pół wieku historii Niemiec.
W Polsce wystawiano trzy sztuki Dorsta: "Ja, Feuerbach", "I co dalej, szary człowieku" oraz "Fernando Krapp napisał do mnie list".
Agata Duda-Gracz w 2003 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWST w Krakowie. W tym samym roku w Teatrze im. Słowackiego wystawiła Opowieść o Kaliguli wg Alberta Camusa. Scenografię do tego spektaklu przygotowała razem z ojcem Jerzym. Jeszcze w czasie studiów wyreżyserowała spektakle: Kreatura J. Murrela i Woyzeck G. Büchnera w PWST, Kain G. Byrona w Teatrze im. Witkacego w Zakopanem, Naprawiacz świata T. Bernhardta w Starym Teatrze (współpraca reżyserska), Grzeszne dzieciństwo wg M. Twaine'a na scenie Fundacji Starego Teatru, Abelard i Heloiza R. Vaillanda w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Sama opracowuje scenografię do swoich przedstawień. Odniosła już w tej dziedzinie sukces - jest dwukrotną laureatką nagrody Ludwika za najlepszą scenografię krakowskiego sezonu teatralnego (Ludwik 2000 za Naprawiacza świata i Ludwik 2001 za Abelarda i Heloizę).
13 i 14 czerwiec godz 20:oo
Centrum Sztuki Studio