Cykliczne wydarzenie Ekspresja to impreza absolutnie nietuzinkowa na tle kulturalnego życia Warszawy. Nie poszukujemy odbiorcy masowego, nie przygotowanego na tematy ciężkie do których niezbędne jest skupienie. Szukamy widza wymagajacego, zmęczonego miałkoscia popkultury, otwartego na nowe doznania.
Naprzemiennie z wydarzeniem Impresja prezentujemy różne przejawy sztuki w mysl zasady transartu, konstruktywnego sprzęgania różnych dziedzin sztuki: filmy nieme będa okraszane muzyka współczesna lub odtwarzana współczesnie, opatrzymy je komentarzem i dyskusja, połaczymy również z wernisażami i koncertami. Pozwolimy zarówno artyscie i widzowi na twórcza interpretację i dyskusję, nie podamy na talerzu gotowych rozwiazań.
Chcielibysmy też zwrócić uwagę na pewien stały element imprezy, propagujacy ideę bookcrossingu, czyli wymiany (lub "uwalniania") przeczytanych ksiażek. Zapraszamy do przynoszenia tytułów wartosciowych, które chcielibyscie polecić. W trakcie trwania imprezy będzie można również przejrzeć ksiażki zaproponowane przez innych i wybrać cos dla siebie (więcej o założeniach na stronie www.bookcrossing.pl)
Warto jeszcze powiedzieć, że tworzone przez nas wydarzenia nie sa tylko prezentacja tego, co mamy do powiedzenia. Przygotowujemy imprezy takie, jakie sami chcielibysmy zobaczyć. Naszym głównym celem jest interakcja z publicznoscia, stworzenie swego rodzaju przestrzeni twórczej i tę przestrzeń, miejmy nadzieję, nasi goscie indywidualnie odnajda dla siebie.
Interaktywna Nieformalna Grupa Artystyczna Ingai
FILM NIEMY Z MUZYKĽ NA ŻYWO
"wiat stał się wytworem wyobrazni, a nie wyobraznia wytworem swiata" - pisał Modris Eksteins o traumie, jaka ogarnęła Europę po kataklizmie I wojny swiatowej. Okopowe piekło Ypres i Verdun, a nade wszystko przerażajaca absurdalnosć samego konfliktu nieodwracalnie zmieniły swiadomosć kulturowa Zachodu. Dziewiętnastowieczny język stał się nagle całkowicie bezradny. Wszelkie próby opisania koszmarnego snu, jakim była Wielka Wojna, okazywały się niemożliwe. Tym bardziej, że sama Europa długo nie chciała się z tego snu obudzić. Uciekanie w swiat iluzji - nawet tych najbardziej przerażajacych - było mniej bolesne niż przyznanie się do utraty złudzeń.
Nakreslona przez Carla Mayera i Hansa Janowitza historia zbrodni w miasteczku Holstenwall, popełnianych przez somnambulika Cesare z polecenia szarlatana i własciciela objazdowego freak-show, tajemniczego doktora Caligari, idealnie wpisywała się w konwencję Grauenstük.
Dzięki odnalezieniu własciwej stylistyki oraz zaangażowaniu czołowych aktorów sceny niemieckiej - Conrada Veidta i Wernera Krausa - Robertowi Wiene udało się stworzyć jeden z najbardziej przejmujacych obrazów w historii kina, a także jedyny film w pełni zasługujacy na miano ekspresjonistycznego.
Autorzy dekoracji - Walter Röhrig i Walter Reimann - od samego poczatku rozumieli, że psychotyczna atmosfera filmu wymagała nietypowej scenografii. wiadomie odrzuciwszy wszelka stylizację, konsekwentnie kreowali swiat do tego stopnia odrealniony, aby mógł stać się odbiciem stanu chorej, rozdygotanej duszy bohatera. Inspiracje czerpali przede wszystkim z malarstwa - ekspresjonizmu, rzecz jasna, ale także abstrakcji. W efekcie powstał film, w którym brak jednego choćby tylko kata prostego - wciaż jeszcze dzis przerażajacy, ale i fascynujacy swoja estetyka sennego koszmaru. (mż)
ZESPÓŁ BELTAINE (muzyka pod film)
Zespół BELTAINE obecnie współtworza 4 osoby: SEBASTIAN MADEJSKI - spiew, cymbały, cytry, syntezatory, CLAUD - spiew, melodeklamacje, DANIEL PAULINEK - syntezatory, KRZYSZTOF SŁABICKI - gitara basowa. Muzyka dziwna, mroczna ale jednoczesnie nieostra, okreslana jako art-melancholy przypada do gustu słuchaczom muzyki poważnej, Dead Can Dance, Joy Division czy Cocteau Twins. Charakterystyczna cecha Beltaine jest sposób spiewania wokalisty przechodzacego w krótkim czasie z rejestrów tenorowych do sopranu. Zespół poza pisaniem tekstów po polsku, kreuje własny język sylabotwórczy improwizujac nim na koncertach. Formacja rozpoczynajaca swoja działalnosć na poczatku ubiegłej dekady jest laureatem wielu festiwali. Na wiosnę roku 2004 ostatnia oficjalna płytę Beltaine pt. "Drzewo i Kamień" wydała wytwórnia Nefryt Malachit, a pół roku pózniej na składance tejże firmy, pt. "Erg" znalazł się znowu jeden z utworów zespołu. Beltaine pisze również muzykę teatralna, jak i pod prezentacje. (np. Festiwal Eksperyment - Zbasz
yń 2005, Prezentacja sponsorska dla Zachęty Narodowej Galerii Sztuki 2005). Ponadto "taperuje" pod kino nieme oraz stwarza improwizacje dla tła imprez artystycznych.
WERNISAŻ - ANDRZEJ WIĘTANOWSKI
Patrzeć to nie zawsze znaczy widzieć. Wernisaż prac Andrzeja więtanowskiego, malarza który umie dostrzegać. Jego prace pokazuja nam swiat, ludzi, uczucia nie jakimi chcielibysmy by były lecz jakimi sa. Pokazać marzenia, pragnienia i to co w nas bładzi nie mogac znalezć ujscia, wszystko to udało się temu autorowi, który na płótnie ukazał krainy naszych mysli.
ZESPÓŁ ARYTMIA
Psychodeliczny rock z elementami funky w połaczeniu z poezja Adama Mickiewicza, Jalu Kurka i wokalisty zespołu Michała Adaszewskiego daje zaskakujacy efekt stylistyczny, bez precedensu na polskiej scenie muzycznej. Własne brzmienie to efekt wykształcenia i pracy muzyków zespołu - Pawła Zalewskiego (gitara), Piotrka Zalewskiego (bas) i Remka Zawadzkiego (perkusja). Arytmia to feeria odwołań, muzycznych cytatów, ale przede wszystkim oryginalna twórczosć.
21.I (niedziela)
klub Mechanik
Narbutta 87
godzina 18:00
wstęp 10 zł