Event o nazwie "Efekt Mozarta" polegający na udziale uczestników-klientów EMPiKu, w dwóch krótkich testach psychologicznych, badających zdolności rozwiązywania zadań wzrokowo-przestrzennych, przy muzyce Wolfganaga Amadeusza Mozarta, planowany jest w 5 dużych miastach, gdzie nadaje swój program RMF Classic.
Geneza
Punktem wyjściowym pomysłu są badania przeprowadzone przez studentki socjologii Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Ich celem było sprawdzenie działania tzw. „efektu Mozarta” na grupie młodzieży szkolnej. Efekt polega na poprawie zdolności rozwiązywania zadań wzrokowo–przestrzennych człowieka pod wpływem muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta, zjawisko to było przedmiotem badań wielu psychologów i jest szeroko opisywane w literaturze fachowej – oto fragment jednego z opracowań:
”Muzyka klasyczna, oparta na strukturze rytmów, jest w swojej istocie skomplikowanym systemem matematycznym. Słuchanie muzyki instrumentalnej i symfonicznej od wczesnego dzieciństwa rozwija zdolności matematyczne i analityczne, stwierdzono to na podstawie wieloletnich obserwacji i doświadczeń. Dzieci słuchające np. andantino z 24 Symfonii Mozarta albo allegro moderato z 2 Koncertu Skrzypcowego znacznie szybciej się uczą i potrafią skoncentrować na skomplikowanych zadaniach, zwiększa się też zdolność analitycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej.”
Projekt
Celem projektu Radia RMF Classic jest wspólna zabawa ze słuchaczami, w czasie której każdy jej uczestnik będzie mógł sprawdzić, czy jest podatny na ”efekt Mozarta”.
Przygotowujemy dwa zestawy testów o podobnym stopniu trudności i podobnych zadaniach do rozwiązania. Testy są sprawdzone przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, a bezpośrednio, merytorycznie nadzoruje całą akcję psycholog dr Joanna Heidtman.
W określonym dniu zapraszamy słuchaczy RMF Classic do wybranych miejsc w każdym z pięciu miast, gdzie odbierany jest z nadajników naziemnych program Radia RMF Classic (Wrocław sb. 14.10.2006, Gdańsk sb. 21.10.2006, Warszawa i Kraków sb. 28.10.2006 oraz Szczecin sb. 4.11.2006) i o określonej godzinie rozdajemy do rozwiązania pierwszy z testów – czas około 15 minut. Następnie uczestnicy zabawy wysłuchują wybranego przez nas utworu Mozarta, po czym przystępują do rozwiązania testu nr 2, ale w krótszym czasie. Po jego upływie uczestnicy wspólnie porównują wyniki, a wśród wszystkich, którzy brali udział w zabawie rozlosowane są nagrody, albumy wydawnictwa Taschen, płyty CD związane z Mozartem.
Zabawa w tym samym czasie rozgrywa się na antenie RMF Classic, tyle tylko, że słuchacze pobierają sobie pliki z testami z naszej strony www rejestrując się jednocześnie, co daje nam potem możliwość rozlosowania także wśród nich nagród.
Jednocześnie na antenie zapraszamy słuchaczy do udziału w eventach organizowanych w wybranym obiekcie ich miasta.