Od 29 maja do 4 czerwca przestrzeń Warszawy zaatakują tancerze. Będą pojawiać się niespodzianie w miejscach, które zupełnie nie kojarzą się z tańcem. W ten sposób rozpocznie się festiwal tańca współczesnego PolemiQi.
Ogólnopolski Festiwal Tańca Współczesnego PolemiQi odbędzie się już po raz szósty. PolemiQi to przede wszystkim prezentacja dokonań młodych polskich teatrów tańca, ale także dyskusje, wymiana doświadczeń, warsztaty, spotkania z ekspertami. Festiwal jest także okazją do nawiązania współpracy z ośrodkami tańca z zagranicy.
Każdego roku festiwal ma inne motto, które sugeruje młodym teatrom i tancerzom temat przygotowywanych przedstawień. W tym roku tym hasłem jest ATAK PRZESTRZENI, czyli wyjście do warszawskiej publiczności poprzez akcje warsztatowo-happeningowe. Takie działania w przestrzeni miejskiej mają zachęcić ludzi nie związanych z tańcem do uczestnictwa w Festiwalu, ale będą także próbą przeniesienia sztuki tańca z desek teatrów scen na ulicę, do parku, do biblioteki czy tramwaju.
- Chcemy pokazać taniec zwykłym ludziom, w zwykłych miejscach, w niezwykły sposób – mówi Anna Piotrowska, organizatorka festiwalu. - Zaatakujemy miejsca, w których nikt nie spodziewa się zobaczyć tancerzy. Oczywiście chodzi nam o efekt zaskoczenia, zaintrygowania, ale przede wszystkim o to, żeby pokazać, że ruch – także taniec – to część naszego codziennego życia i sceną może być dowolne miejsce, w jakim się znajdziemy.
Akcje w mieście będą zapowiedzią właściwej części festiwalu. Od 2 do 4 czerwca na Scenie Prezentacji DWP (Al. Niepodległości 141), zaprezentują się teatry tańca i tancerze z Chorzowa, Gryfina, Kalisza, Koszalina, Torunia, Wrocławia, Rzeszowa, Zielonej Góry, Krosna i Warszawy, które będą obserwowane przez profesjonalne jury. Halász Tamás (węgierski krytyk tańca), Tamara Mc Lorg (Wielka Brytania, Middlesex University), Elwira Piorun (Polski Teatr Tańca), Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (Śląski Teatr Tańca), Sandra Wilk (dziennikarz). JURORZY przyznają artystom certyfikaty jakości w kategoriach (wyróżnienie merytoryczne i dyplom): najlepsza dramaturgia przedstawienia, kompozycja, jakość ruchu, osobowość sceniczna, oryginalny pomysł, inscenizacja, dobór muzyki do dramaturgii przedstawienia, kreacja wiarygodnej rzeczywistości scenicznej, indywidualne certyfikaty obserwatorów, certyfikat Fundacji Rozwoju Tańca_eferte. Aktywni widzowie mają okazję przyznać nagrodę publiczności: „statuetkę Aktywnego Widza”
Charakterystyczne dla Polemiq jest także to, że stara się włączać artystów różnych dziedzin do aktywnego uczestnictwa w wydarzeniu. W tym rok organizatorzy zapraszają fotografów do czynnego udziału w akcjach, ogłaszając konkurs fotograficzny, oczywiście także pod hasłem ATAK PRZESTRZENI.
Organizatorami VI Ogólnopolskiego Festiwalu Tańca Współczesnego PolemiQi 2006 są Dom Wojska Polskiego i Fundacja Rozwoju Tańca. Festiwal finansowany jest ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerami festiwalu są: British Council, Instytut Węgierski, Samorząd Studentów Politechniki Warszawskiej, głównie Wydział Fizyki PW, Samorząd Studentów Uniwersytetu Warszawskiego, Stowarzyszenie Na Rzecz Kultury Aktywnej SO:ON, Fundacja Kino Tańca, Klub Equilibrium. Współpraca: Polski Teatr Tańca, Śląski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Rozwoju Edukacji Kulturalnej i Sztuki "Artbale", Dolina Kreatywna TVP.
Patroni medialni: Pozytyw, The Warsaw Voice, wolna strefa, independent.pl, Aktivist, Teatr, What’s up in Warsaw, Dolina Kreatywna TVP.
Program
29 / 05 - 1 / 06
atak przestrzeni - warsztaty plenerowe z cyklu "science space specific" promujące festiwal PolemiQi – Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, ulice, place, tramwaje etc.
1 / 06
finał plenerowych warsztatów - improwizacje z muzykami
przed głównym gmachem Politechniki Warszawskiej godz. 21.00
2 / 06
18.00 otwarcie wystawy fotograficznej Marcina Morawickiego „PolemiQi 2005”
2 - 4 / 06
prezentacje spektakli festiwalowych
(Scena Prezentacji DWP, Al. Niepodległości 141, Warszawa, metro Racławicka)
piątek - 19.00, sobota - 18.00, niedziela - 18.00
Paulina Święcańska, Projekt Męski, Duet Kobiecy, Magdalena Radłowska & AlinKa.Sarit, Grupa Projektowa GP (Zielona Góra), Studio Tańca MTT (Wrocław), Studio Tańca VOGUE (Gryfino), Teatr Tańca AKRO (Toruń), Teatr 3/5, Projekt PROM, Paulina Jóźwicka&Agnieszka Muczyń (Kalisz), Anna Kowalska (Koszalin), Teatr Tańca PRO (Łódź), Teatr Gestu (Rzeszów), Studio Tańca Wojeteth (Chorzów), ZTW Strecz (Krosno), Grupa Twórcza DCX, Grupa Robocza 1000 ton, Gniewosz Company, Dystans DWP, Anna Piotrowska (Warszawa)
warsztaty w ramach Festiwalu PolemiQi (sala 611)
prowadzący: Tamara Mc Lorg (Londyn), Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (ŚTT), Elwira Piorun (PTT)
piątek - start: 10.00
sobota - start: 9.00
niedziela - start: 9.00
PANELE DYSKUSYJNE prowadzący Tamás Halász (Budapeszt) (jęz. ang.)
sobota - start: 11.00
niedziela - start: 11.00 i 21.00
POLSKIE KINO TAŃCA Sonia Nieśpiałowska – Owczarek (sobota - start: 14.00 / 2h)
2 - 3 / 06
KLUB FESTIWALOWY piątek i sobota po 22-giej
klub equilibrium Al. Niepodległości 147 / róg Narbutta
5 - 11 / 06
B4P.DANCE, czyli British 4 Polish dance.kierunek.Londyn_Warszawa – warsztaty choreograficzne zakończone 11 czerwca pokazem z Tamarą Mc Lorg
29 / 05 - 30 / 06
UWAGA! KONKURS FOTOGRAFICZNY - atak przestrzeni w obiektywie
szczegóły: http://www.eferte.neostrada.pl
j u r y / w a r s z t a t y
Tamara Mc Lorg - obecnie wykładowca w Middlesex University, dyrektor TM Dance 1996-98, dyrektor artystyczny Dundee Rep Dance Company i dyrektor stowarzyszenia teatru Dundee Rep (1988 - 1994), Dance Artist in Residence for Stirling District Council 1986 - 88. Studiowała w London Schoole of Contemporary Dance, w Arts Educational i Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu. Zrealizowała, jako choreograf i reżyser, ponad 100 prac, współpracowała m.in.: Ballet San Marcos (Peru); Northern Stage (UK); RJC Dance Theatre(UK); TM Dance; Adugna Dance Theatre (Ethiopia); Aura Dance Company ( Lithuania); Dundee Rep Dance Co; Nexus Dance Co; National Youth Dance Company; Sabata; Splitz Dance Co; Antics; Extemporary Dance Co; East Anglia Dance Theatre; Dance Spectrum; Jumpers; New Arts Consort; Lynx Dance; Spiral Dance Co; Dancework; EMMA Dance Co; Dance & Theatre Co-operation; Steps Dance Co; Cycles Dance Co; Welsh Dance Theatre; The Place Lecture Demonstration Group; X- Group; VUS (Czechoslovakia); Alpha Dance Co, Solo Artists: Gill Clarke; Pavlina Lazaris(Greece); Gerry Turvey; Rosina Bonsu; Community & Youth Groups: Derby Dance; Thamesdown Youth Dance; Isle of Wight Youth Dance; Fife Youth Dance; Lomand Dance Group; Medway Community Dance; Harehills Youth Dance; Stirling Youth Dance; Stirling Dance Theatre; Bracknell Youth Dance; Bodyworks Dance Studio Graduates; Ross & Cromarty Adult Performance Group.
Tamás Halász - węgierski krytyk tańca, wydawca Hungarian Contemporary Dance Database, członek jury wielu międzynarodowych festiwali tanecznych i teatralnych, otrzymał odznakę “Zasłużony dla Kultury Polskiej” przez Ministra Kultury.
Sylwia Hefczyńska-Lewandowska - reprezentantka Śląskiego Teatru Tańca. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, gdzie specjalizowała się w gimnastyce artystycznej. Przez sześć lat prowadziła zajęcia z dziećmi w Centrum Kultury we Wrocławiu. Od 1993 roku uczestniczyła w warsztatach tańca współczesnego organizowanych w całej Polsce. W 1995 roku dołączyła do grupy tancerzy Śląskiego Teatru Tańca. Zdobyła również dyplom tancerza zawodowego, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Elwira Piorun - reprezentantka Polskiego Teatru Tańca. Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej i pedagogiki tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie. Długoletnia solistka Opery Narodowej w Warszawie, (główne role w Giselle, Fortepianissimo, Nienasyceniu), osiem lat pracowała w Niemczech (Hagen i Dortmund - główne role w Prometheusie, Chopin et lesFemmes Fragiles, Verhaengte Spiegel). Po powrocie do kraju pierwsze choreografie (Opera Narodowa - Kindertotenlieder do muzyki Mahlera, Tylko raz w życiu (razem z Karolem Urbańskim) do muzyki Szostakowicza) oraz choreografie do oper (Jaskółka Pucciniego i Salome Straussa). Dwa przedstawienia autorskie w Starej Prochoffni (Przytul mnie i Jeśli kochasz zabij ? wspólnie z Polskim Teatrem Tańca z Poznania). Obecnie pracuje w Polskim Teatrze Tańca jako pedagog i tancerka (Barocco, Tango z Lady M, Przypadki pana von K.).
Sandra Wilk - niezależny krytyk taneczny, obecnie współpracuje z "Rzeczpospolitą". Twórca najstarszego w kraju serwisu informacyjnego o tańcu współczesnym - obecnie Serwis Tańca, działający od 2000 roku, jest największym kompendium wiedzy o polskim teatrze tańca w Internecie. Redaktor naczelny miesięcznika "strefa tańca". Prowadzi stronę internetową www.wolnastrefa.republika.pl . Jest współzałożycielem stowarzyszenia kulturalnego wolna strefa, zajmującego się promocją tańca współczesnego. W wolnej strefie realizuje projekty prezentacyjne Republika Tańca, Anex Solo Festival i Fabryka Tańca oraz internetowe: Forum Tańca, Katalog Tańca, Serwis Tańca. Jest menadżerem kilkunastu polskich teatrów tańca.
JURORZY przyznają artystom certyfikaty jakości w kategoriach: Najlepsza dramaturgia przedstawienia, Kompozycja, Jakość ruchu, Osobowość sceniczna, Oryginalny pomysł, Inscenizacja,
Dobór muzyki do dramaturgii przedstawienia, Kreacja wiarygodnej rzeczywistości scenicznej, Indywidualne certyfikaty obserwatorów, Certyfikat Fundacji Rozwoju Tańca eferte_Q.
Nagroda Publiczności: "AKTYWNEGO WIDZA" - statuetka festiwalu
NIEZALEŻNI OBSERWATORZY:
dr Bożena Jakubczak, Ewa Głowacka - Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Tańca i VIII Lądeckiego Lata Baletowego, imprezy odbędą się w dniach 1-15 lipca 2006 r. Zostaną przyznane stypendia na warsztaty taneczne organizowane przez Stowarzyszenie Rozwoju Edukacji Kulturalnej i Sztuki "Artbale" wraz ze Studiem Sztuki Tańca "ABAKURS" (szczegóły: www.balet.com.pl, abakurs@abakurs.com.pl)
Wojciech Kriston - Instytut Polski w Budapeszcie
Izabela Papuga, Ewa Śródka - Dolina Kreatywna, TVP2
WARSZTATY
technika Marthy Graham - Tamara Mc Lorg
warsztaty tańca współczesnego – Elwira Piorun (Polski Teatr Tańca), Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (Śląski Teatr Tańca )
warsztaty dziennikarskie /krytyka tańca i rozmowy o tańcu / - Halász Tamás
STYPENDIA
W ramach festiwalu będą przyznawane stypendia dla indywidualności tanecznych i choreograficznych przez Śląski Teatr Tańca, Polski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Rozwoju Edukacji Kulturalniej i Sztuki „Artbale” i Studio Sztuki Tańca „ABAKURS”
polskie kino tańca 2002 - 2006 – prowadząca Sonia Nieśpiałowska-Owczarek
www.kinotanca.pl
Czarnobiały
2002, realizacja Michał Tywoniuk, taniec Jacek Owczarek,
produkcja PWSFTviT w Łodzi.
Instinct
2002, realizacja Sebastian Maliszewski, chor./ taniec Anna
Piotrowska, muz. Mandalay, mon. Grzegorz Liwiński, prod. Pies Piordel
Production, Warszawa 4'13
Lilith
2004, realizacja Ania Winkler, mon. Bogusia Furga, Olivier
Garoust, wyst. Catherine Andrault, Elise Dupre, Marcin Nadolny, muz.
Eric Capone, Catherine Andrault, produkcja PWSFTviT w Łodzi.
Hala
2005, realizacja Anna Steller, taniec Magda Jędra, muz. Grzegorz
Wielizarowicz
A potrafisz tak?
2005, produkcja Malwina Rzonca, muz. Masayuki Jojo Takayanagi
Jakub
2005, realizacja Filip Szatarski, zdj. Kamila Chomicz, muz. Gunther Berger
Metrum 2
2002, reż. Przemek Młyńczyk, wyst. Marian Koneczny -
rzeźbiarz, taniec: Katarzyna Chmielewska, zdj. Andrzej Musiał, mon. Marek Król.
NatleOna
2005, realizacja Kamila Chomicz, taniec: Anna Steller, muzyka Grzegorz Welizarowicz
Shipyard
2005, realizacja/prod. Anna Steller, taniec Magda Jędra, muz. Fennesz, Endless Summer
Taniec
2002, reż. Przemek Młyńczyk, wyst. Ewa Wycichowska, Joachim Sauter, Afra Crudo, Alassane Wat
Burdąg
2003, Polska reż./chor. Maria Stokłosa, zdj. Jan CybisMAT/B.O.T. S, Holandia 2005, chor. Małgorzata Haduch, zdj. Filip Molski, muzyka Andy Moor, Kaffe Matthews, prod. Faywood
Świetnie, zaraz wracam
2004, reż. Marta Pajek, taniec: Gabriela Kramarczyk, zdj. Jarosław Pestyk, muz. Dariusz Makaruk, mon. Tomasz Sławiński, prod. Marta Pajek
Memories
reż./ chor. Magdalena Kudzinowska, taniec Magdalena Kudzinowska, Andrzej Roszkowski, muz. Davis Byrne, słowa Jean Luca Godarda