Tango jest dziś najmodniejszym tańcem artystycznym. Już dawno przestało być narodowym tańcem Argentyny, a stało się międzynarodowym językiem sztuki, dzięki któremu można poszukiwać wspólnych emocji. Stało się ekspresją czytelną pod każdą szerokością i długością geograficzną.
Pierwszą tango operitę dla teatru, zatytułowaną „Maria de Buenos Aires”, napisał wraz z Horacio Ferrerą, Astor Piazzolla, Argentyńczyk wychowany w Nowym Jorku. Nazwa tango operita z języka hiszpańskiego znaczy tyle, co „mała opera tanga”. Piazzolla użył słowa „operita” nieco żartobliwie, ponieważ jego dzieło nie miało formy pełnej opery, a jedynie 2 akty i trwało ok. 40 min. Oprócz przedstawienia „Maria de Buenos Aires” na całym świecie od lat powstają spektakle i filmy inspirowane tangiem, do najsłynniejszych należą: „Evita” - musical A. Lloyd'a Webber'a i T. Rice'a, „Tango” w reż. C. Saury czy „Tango bar” w reż. M. Surinaga.
"Szare kwiaty" to pierwsza oryginalna tango operita na polskich scenach. Jej autorzy tworząc prapremierowy tekst i muzykę czerpali natchnienie i wzory zarówno z klasycznego tanga czy z argentyńskiej muzyki ulicy, jak i z nowoczesnych argentyńskich spektakli tanecznych.
To współczesna, kryminalno-metafizyczna opowieść o miłości i śmierci, tocząca się w rymie mrocznych namiętności tanga. Akcja przedstawienia rozgrywa się na sali tanecznej, gdzie poprzez lekcje tańca poznajemy dzieje głównej bohaterki. Astoria, piękna i dumna tancerka, zakochuje się w nauczycielu tanga. Mężczyzna okazuje się jednak notorycznym uwodzicielem, który bez skrupułów zdradza swą kochankę. Zraniona dziewczyna, nie potrafiąc dzielić się swą miłością, zabija ukochanego. Rozpoczyna się śledztwo demonicznego Inspektora, który wyraźnie pragnie zawładnąć duszą Astorii. Czy zmarłemu kochankowi uda się ją ocalić? Czy miłość okaże się silniejsza od śmierci? Na te pytania odpowiedź padnie w ostatnim tangu.
"Szare kwiaty", to piękny, skłaniający do wzruszeń i refleksji spektakl o najskrytszych ludzkich uczuciach i odwiecznym marzeniu o tańcu w duecie.
Występują: Katarzyna Groniec, Jacek Bończyk, Wojciech Medyński, Dorota Gorjainow / Joanna Węgrzynowska, a także Anna Iberszer i Piotr Woźniak - zawodowa para tanga argentyńskiego, tancerze wcielający się w różne postaci dramatu oraz zespól muzyczny Kameleon Sextet.
Spektakle: 5, 6, 19, 20 kwietnia 2006 godz. 19.
Teatr Syrena
ul. Litewska 3, 00-589 Warszawa