13 grudnia w Bazylice oo. Salezjanów na warszawskiej Pradze, z inicjatywy Burmistrza Dzielnicy Praga Północ, odbędzie się premiera szczególnego koncertu, upamiętniającego 25 rocznicę powstania NSZZ Solidarność. Złożą się na niego songi, psalmy i kolędy z Oratorium Ernesta Brylla oraz Wojciecha Trzcińskiego „Kolęda-Nocka” w wykonaniu Krystyny Prońko, Anny Marii Jopek oraz Artystów z Zespołu Quaya pod dyrekcją Piotra Nazaruka i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.
Prapremiera tego pierwszego powojennego polskiego spektaklu muzycznego, którego treścią jest – aktualny do dziś – metaforyczny opis kondycji Polaków, miała miejsce 18 grudnia 1980 roku na deskach gdyńskiego Teatru Muzycznego.
25 lat temu powstała NSZZ Solidarność. I również 25 lat temu miała miejsce w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni prapremiera niepowtarzalnego polskiego widowiska muzycznego – Oratorium Ernesta Brylla i Wojciecha Trzcińskiego „Kolęda-Nocka”. Natomiast 13 grudnia jest symboliczną datą dla Polaków – odebrano nam wtedy między innymi swobodę wypowiedzi, co oznaczało koniec kariery tego spektaklu na deskach wszystkich teatrów w kraju.
Dlatego Burmistrz Dzielnicy Praga Północ, we współpracy z Teatrem Nowym Praga, chcąc uczcić tę wyjątkową rocznicę, postanowił wystawić dla mieszkańców stolicy, właśnie 13 grudnia, spektakl składający się z współcześnie zaaranżowanych utworów z kultowej już „Kolędy-Nocki”.
W tym szczególnym koncercie wystąpią artyści i twórcy młodego pokolenia: Anna Maria Jopek oraz piętnastu młodych artystów z Zespołu Quaya (m.in. Robert Amirian i Olga Szomańska) pod dyrekcją Piotra Nazaruka. Nie zabraknie oczywiście Krystyny Prońko, wykonawczyni słynnego „Psalmu stojących w kolejce”. Niestety wielki wizjoner polskiej sceny – Krzysztof Bukowski nie dożył tego momentu, dlatego też reżyserskiej kreacji nowej wizji przedstawienia podjął się młody polski reżyser teatralny – Wojciech Kościelniak.
Nie bez znaczenia dla decyzji o wystawieniu songów, psalmów i kolęd Brylla i Trzcińskiego jest pamięć o emocjach, jakie towarzyszyły Oratorium ćwierć wieku temu – o prawie godzinnych owacjach na stojąco, biletach kupowanych u „koników”, entuzjastycznych recenzjach. Dowodem uznania zarówno ze strony krytyków jak i publiczności jest rzeczywisty „deszcz” nagród np.: Nagroda Teatralna Wojewody Gdańskiego za najlepszy spektakl roku 1980, Nagrody Indywidualne Wojewody Gdańskiego dla Krzysztofa Bukowskiego za najlepszą inscenizację i reżyserię, dla Mariana Kołodzieja za scenografię i dla Wojciecha Trzcińskiego za muzykę, Nagroda Ministra Kultury dla Wojciecha Trzcińskiego za twórczość dla teatrów muzycznych oraz tytuł „Złotej Płyty” dla wydanego w 1982 roku analogu z utworami z przedstawienia (sprzedano ponad 140 tys. płyt, co nawet na dzisiejsze czasy jest wynikiem do pozazdroszczenia). Warto też podkreślić, że pojedyncze utwory ze spektaklu zajmowały najwyższe miejsca na ówczesnych listach przebojów (np. w lipcu 1981 roku na liście „Non Stopu” na pierwszym miejscu znalazł się „Psalm o gwieździe”, który zajął miejsce „Psalmu stojących w kolejce” – miejsce 6, a na trzecim – „Panie motorniczy”).
„Zastanawialiśmy się czy Kolęda nie straciła na aktualności. To był wielki sukces, ale minęło już 25 lat. Zmieniła się otaczająca nas rzeczywistość. Przecież nie ma już gigantycznych kolejek i nie zawijamy śniadania w gazety. Trudy życia z tamtych lat są tematem dzisiejszych żartów. Doszliśmy jednak do wniosku, że właśnie teraz, pozornie w nieadekwatnych warunkach, przypomnienie utworów z Oratorium w wykonaniu artystów młodego pokolenia ma jednak sens. Wg nas nadal mamy do czynienia z brakiem wolności – z tą różnicą jednak, że obecnie źródła ograniczeń powinnyśmy szukać również w sobie. A strach stał się znów jednym z bardziej dominujących uczuć – i to nie tylko w kontekście rynku pracy, ale zdecydowanie szerzej – lęk przed atakami terrorystycznymi, globalizacją, dezintegracją Unii Europejskiej, zupełną niepewnością jutra. Warto również podkreślić, że przygotowując koncert, absolutnie staramy się odejść od patosu i polityki. Pragniemy przede wszystkim porozmawiać z widzem o dawno zapomnianych wartościach” – konkluduje Wojciech Trzciński, autor kolędowych kompozycji i szef artystyczny praskiego wydarzenia.
wstęp wolny - karty wstępu do odbioru od 8 grudnia w kasie Teatru Nowego Praga na ul. Otwockiej 14
(ilość kart wstępu ograniczona)
ZAPRASZAMY!