Południowoamerykańskie impresje w Czułym Barbarzyńcy.
Wystawa potrwa do 22 kwietnia 2005 r.
Antonio Zapata zajmuje się przede wszystkim swoją tożsamością, tożsamością Południowej Ameryki, kontynentu, który jest mieszanka trzech kultur: amerykańskiej, europejskiej i afrykańskiej; sześciu ras: Indian, Białych, Czarnych, Metysów, Mulatów i Zambosów (potomków Indian i Czarnych); trzech głównych religii i ich niezliczonych wariantów. Konsekwencją tego jest wielorakość światopoglądów oraz trwającą 500 lat, od czasów Kolumba mieszanką krwi i tańca!!!
„Czuję się jak wielki pojemnik, do którego wrzucano różności tak często i dużo, że jasne i logiczne przemyślenia nie są możliwe. Co z tego wynika jest abstrakcyjną „mazią“, uczuciami nie do zdefiniowania i jedyną dla mnie możliwością jest wyrażanie ich kolorami i formami.“
Jego dzieła charakteryzują się silną symboliką. Ze światopoglądu południowoamerykańskich Indian, szczególnie kolumbijskich, czerpie trzy swoje główne motywy:
- kondora - świata przestrzennego
- jaguara - świata ziemskiego
- anakondy - świata podziemi
- ŚWIAT PRZESTRZENNY: tworzą go wyższe instancje, oraz „pozytywni“ bogowie (pozytywni w rozumieniu europejskiego katolicyzmu) - dający życie, etykę, moralność, nadświadomość). Symbolem tego świata jest kondor, największy ptak - wznoszący się na wysokość pięć tysięcy metrów, aż do słońca, które jest Bogiem Ojcem. Wszystkie ptaki są częścią tego świata.
- ŚWIAT ZIEMSKI: świat realny, instancji, integrujący oba pozostałe światy (i w tym istniejące ego). Symbolem tego świata jest jaguar - najpiękniejsze i najsilniejsze zwierze. Jego piękno i zwierzęca siła są wzorem przenikania się światów przestrzennego i podziemi.
- ŚWIAT PODZIEMI: świat popędów, negatywnych bogów, jednocześnie rozkoszujących się i odbierających życie. Symbolem tego świata jest największy wąż anakonda, żyjącą w najgłębszych wodach Amazonki i najdalszych częściach dżungli.
Europę artysta obrazuje pod postacią konia. W czasie podboju Ameryki Indianie wierzyli, że człowiek i koń są jednością. W świecie Antonio Zapaty koń często ma narzucona skórę jaguara, co symbolizuje symbiozę kultur.
Kolejnym symbolicznym elementem jest sam wąż przejęty z religii chrześcijańskiej i chilli jako jabłko (symbol grzechu pierworodnego). W dziełach Antonio Zapaty zawarta seksualność i religia uzmysławia najsilniejsze cechy szczególne dla kultury europejskiej.
Przywniezieni tu czarni niewolnicy z ich bezgranicznym, prawie bezsensownym, nieumiarkowanym wyczuciem koloru, pokryli świat farbami, także świat Antonio Zapaty. Wraz z nimi pojawił się charakterystyczny rytm ich muzyki, który stał się typowym rytmem Kolumbii, tańczonym nocą nad morzem przy ogniskach (Cumbia).
Styl Antonio Zapaty oparty jest na "MOLA", patchworkach Indian Cuna z Panamy i Kolumbii. Motywy Cunów, które wcześniej zdobiły ich ciała, można obecnie znaleźć tylko jeszcze na tkaninach (Molas). Te motywy przenosi artysta na swoje obrazy. Sposób naciąganie płótna na ramy przypomina naciągniętą suchą skórę. Tak więc motywy i styl malowania ciała jest najgłębsza i najbardziej uniwersalną formą sztuki (praktykowaną już przez pierwotne ludy). Kolory podstawowe, żółć, błękit, czerwień były także kolorami malowania ciał przez Indian Cuna. Tak więc spektrum kolorów zostje wyczerpane. Charakterystyczna dla Molas jest ich geometryczność wypełniająca całą powierzchnię aż do krawędzi figurami, liniami i punktami (prostokąty o rozmiarach 20-40 x 20-
Austriacki etnolog i antropolog (polkiego pochodzenia) Gerardo Reichel-Dolmatoff uratował od zapomnienia kulturę Cunas, Kogis, Tikunas, ludów pierwotnych Kolumbii.
"Polak uratował nam Kolumbijczykom kondora jaguara i anakondę. teraz Polacy mogą zobaczyć je w moich kolumbijskich obrazach".
czuły barbarzyńca
świat literacki
ul. Dobra 31
00-344 Warszawa