2015-07-03

Pokaz specjalny filmu "ŻYWA GALERIA" i spotkanie z autorami

kategoria: kino

Pokaz specjalny filmu i spotkanie z Józefem Robakowskim, Januszem Połomem oraz Janem Stanisławem Wojciechowskim. Piątek, 3 lipca, godz. 18:00, wstęp wolny, Fundacja Profile, ul. Franciszkańska 6, 00-214 Warszawa.

Fundacja Profile ma przyjemność zaprosić na pokaz specjalny filmu "ŻYWA GALERIA" (1975) oraz spotkanie towarzyszące z jego współautorami. Jest to tym samym ostatnia projekcja w ramach wystawy "ŻYWA GALERIA" Sztuka lat 70. w filmie Józefa Robakowskiego w galerii Fundacji Profile.

W ramach finisażu pragniemy podsumować ten pokaz spotkaniem z czołową postacią filmu - inicjatorem projektu oraz reżyserem - Józefem Robakowskim, oraz artystami, biorącymi udział w jego performatywnej galerii: Januszem Połomem oraz Janem Stanisławem Wojciechowskim. Artyści opowiedzą o historii i procesie powstawania filmu, kontekście sztuki awangardowej połowy lat 70. oraz roli, jaką projekt ten odegrał w myśleniu o niezależnej instytucji kultury.

Spotkanie moderuje Bożena Czubak.

W połowie lat 70. Józef Robakowski rozpoczyna prace na filmem, poświęconym Muzeum Sztuki w Łodzi oraz artystom związanym z tą instytucją. Przesunięcie, które nastąpiło u progu jego realizacji, wyznaczyło nową jakość. W efekcie powstał film "Żywa Galeria", prezentujący ogólnopolskie, neoawangardowe środowisko artystyczne przełomu 1974/75 roku. W tekście "Aspekty motywujące powstanie filmu Żywa Galeria" Robakowski określił cel projektu jako "odkrycie mentalności aktualnie działających artystów, ujawnienie ich świadomości artystycznej". W założeniu tym tkwiła jednak pewna przewrotność. Film prezentuje przeszło 20 indywidualności twórców różnych dyscyplin artystycznych, wyselekcjonowanych przez autora, którym wyznaczył on w "składce filmowej" po 1,5 minuty. W ten sposób oglądamy m.in. Natalię LL, Jerzego Beresia, Andrzeja Partuma, Zbigniewa Warpechowskiego, Zbigniewa Dłubaka i wielu innych. Jednocześnie "Żywa Galeria" ujawniając "żywioł poszerzający obszary ówczesnej sztuki", wykraczała poza lansowane w PRL-u standardy artystyczne. Film stał się w efekcie performatywną galerią, awangardową wypowiedzią Robakowskiego nie tylko jako artysty, lecz także kuratora i teoretyka sztuki.



data ostatniej modyfikacji: 2015-07-01 12:13:14
Komentarze
 
Polityka Prywatności